عنوان نوشته:

ابزار جدید هوش مصنوعی کشف مواد واقعا جدید را تسریع می کند

ابزار جدید هوش مصنوعی در حال حاضر منجر به کشف چهار ماده جدید شده است. محققان دانشگاه لیورپول یک ابزار هوش مصنوعی مشترک ایجاد کرده اند که زمان و تلاش لازم برای کشف مواد جدید را کاهش می دهد.

گزارش شده در مجله Nature Communications ، این ابزار جدید در حال حاضر منجر به کشف چهار ماده جدید از جمله خانواده جدیدی از مواد حالت جامد که لیتیوم را هدایت می کنند ، شده است. چنین الکترولیت های جامد کلید توسعه باتری های حالت جامد هستند که برد طولانی تر و ایمنی بیشتری را برای خودروهای برقی ارائه می دهند. این ابزار هوش مصنوعی را با دانش بشر گردآوری می کند تا آن بخشهایی از فضای شیمیایی ناشناخته را که در آن مواد کاربردی جدید به احتمال زیاد یافت می شود ، در اولویت قرار دهد. کشف مواد کاربردی جدید یک سفر پرخطر ، پیچیده و اغلب طولانی است زیرا فضای بی نهایت مواد ممکن با ترکیب همه عناصر جدول تناوبی قابل دسترسی است و مشخص نیست مواد جدید در کجا وجود دارد. ابزار جدید هوش مصنوعی توسط تیمی از محققان گروه شیمی و مواد نوآوری در دانشگاه لیورپول به  سرپرستی پروفسور متروسینسکی برای حل این چالش توسعه داده شد. این ابزار روابط بین مواد شناخته شده را در مقیاسی که برای انسان غیرقابل دستیابی است بررسی می کند.

این روابط برای شناسایی و رتبه بندی ترکیبی عناصری که احتمال تشکیل مواد جدید را دارند استفاده می شود. این رتبه بندی توسط دانشمندان برای هدایت اکتشاف در فضای بزرگ شیمیایی ناشناخته به صورت هدفمند استفاده می شود و تحقیقات تجربی را بسیار کارآمدتر می کند. این دانشمندان تصمیمات نهایی را می گیرند و از دیدگاه های مختلف ارائه شده توسط هوش مصنوعی مطلع می شوند.پروفسور مت روسینسکی ، نویسنده اصلی مقاله می گوید: “تا به امروز ، یک رویکرد رایج و قدرتمند طراحی مواد جدید با مقیاس نزدیک با مواد موجود بوده است ، اما این اغلب منجر به موادی می شود که مشابه مواد قبلی است. بنابراین ما به ابزارهای جدیدی نیاز داریم که زمان و تلاش مورد نیاز برای کشف مواد واقعاً جدید را کاهش دهد ، مانند آنچه در اینجا توسعه یافته است و از ترکیب هوش مصنوعی و هوش انسانی برای به دست آوردن بهترین هردو استفاده می کند.

این رویکرد مشارکتی ترکیبی از توانایی رایانه ها برای بررسی روابط بین چند صد هزار ماده شناخته شده است ، مقیاسی که برای انسان دست نیافتنی است و دانش تخصصی و تفکر انتقادی محققان انسانی که منجر به پیشرفت های خلاقانه می شود.این ابزار نمونه ای از بسیاری از رویکردهای هوش مصنوعی مشارکتی است که در آینده به نفع دانشمندان خواهد بود.ظرفیت جامعه برای حل چالش های جهانی مانند انرژی و پایداری به دلیل توانایی ما در طراحی و ساخت موادی با عملکرد هدفمند ، مانند جذب کننده های خورشیدی بهتر ، ساخت پنل های خورشیدی بهتر یا مواد باتری برتر ، ساخت خودروهای برقی با برد بیشتر ، یا جایگزینی مواد موجود با استفاده از آن ، محدود می شود.

این مواد جدید با هدایت فناوری های جدید برای مقابله با چالش های جهانی ، منافع اجتماعی را ایجاد می کند و همچنین پدیده ها و درک علمی جدیدی را آشکار می کند. تمام وسایل الکترونیکی قابل حمل مدرن با استفاده از باتری های لیتیوم یونی ، که در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته اند ، فعال می شوند ، که بر این امر تأکید می کند که چگونه تنها یک دسته از مواد می تواند نحوه زندگی ما را تغییر دهد: تعیین مسیرهای سریع برای مواد جدید ، امکانات تکنولوژیکی فعلی غیرقابل تصوری را برای آینده ما باز می کند.

منبع :https://scitechdaily.com/