معرفی درس معماری کامپیوتر

امروزه پيشرفت در تکنولوژی کامپيوترها، تقريباً همه ی جنبه های جامعه را تحت تأثير قرار داده است. پيشرفت های صورت گرفته در سخت افزار، به برنامه نويسان اجازه داده است که برنامه های واقعاً مفيدی ایجاد کنند. برنامه نويسان موفق هميشه به سرعت اجرای برنامه های خود توجه می کنند، چون دادن نتيجه ی سريع به کاربر در موفقيت يک برنامه نقش حياتی دارد. در دهه های ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ میلادی اصلی ترين محدوديت در سرعت کامپيوترها اندازه حافظه کامپيوترها بود. بعدها پيشرفت های ايجاد شده در زمينه ی طراحی کامپيوترها و تکنولوژی حافظه ها واقعاً اهميت مسأله حافظه کم را کاهش داد. امروزه برنامه نويسانی که به سرعت اجراي برنامه های خود علاقه دارند، بايد به مسائلی توجه کنند که جايگزين مسأله ی کمبود حافظه شده اند. از جمله اين مسائل می توان به ساختار سلسله مراتبی حافظه ها و موازات در پردازنده ها اشاره نمود. 

در درس معماری کامپیوتر، با اصول طراحی یک کامپیوتر پایه آشنا خواهیم شد.

سرفصل مطالب

فصل اول: فناوری و تجریدهای کامپیوتری 

فصل دوم: دستورالعمل ها، زبان کامپیوتر 

فصل سوم: عملیات حسابی کامپیوترها 

فصل چهارم: پردازنده 

فصل پنجم: بهره برداری از سلسله مراتب حافظه 

فصل ششم: پردازش کننده های موازی

 

 

مراجع درس
طراحی و معماری کامپیوتر، جان هنسی و همکاران، ترجمه هوشمند و همکاران
دانلود فایل های مربوطه
دانلود تکالیف پایان فصلی

تکلیف پایانی فصل اول: فقط سوالات 1-1 و 1-3

درسنامه ها و موارد آموزشی مفید
آموزشی

تفاوت بین کارت گرافیک و GPU

کارت گرافیک و GPU اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، زیرا از نظر فنی یکسان هستند. هر دو کارت به عنوان یک کارت توسعه برای تولید تصاویر خروجی

ادامه مطلب »