عنوان نوشته:

تفاوت بین کارت گرافیک و GPU

کارت گرافیک و GPU اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، زیرا از نظر فنی یکسان هستند. هر دو کارت به عنوان یک کارت توسعه برای تولید تصاویر خروجی و انتقال آنها به یک دستگاه نمایشگر عمل می کنند. آنها همچنین واحد پردازش گرافیکی (GPU) نامیده می شوند. یک GPU حافظه و قدرت پردازشی خاص خود را دارد تا نیازهای پردازشی بالای تجربه بصری را برآورده کند.
این مقاله را بخوانید تا در مورد کارت گرافیک و کارت گرافیک و تفاوت آنها با یکدیگر بیشتر بدانید.
کارت گرافیک چیست؟
یک کارت گرافیک یا کارت ویدئو را کنترل کننده ویدئو نیز می نامند و به عنوان یک برد مدار برای قرار گرفتن بر روی مادربرد ظاهر می شود. این شامل مدارهای الکترونیکی دارای GPU، واحدهای پردازش بصری، هیت سینک، بایوس ویدئو، حافظه ویدئویی، RAMDAC، آرایه گرافیک ویدئویی، رابط بصری دیجیتال، HDMI و پورت نمایش است. کارت گرافیک اساساً جزء مهم رایانه شخصی است زیرا کیفیت تصاویر نمایش داده شده روی صفحه را افزایش می دهد.
یک کارت گرافیک مادربرد رایانه را به سایر دستگاه های محاسباتی متصل می کند. وظیفه اصلی کارت گرافیک، کنترل ویژگی های نمایشگر مانند رنگ های نمایشگر، سرعت رندر تصاویر، وضوح و غیره است. بنابراین به آن شتاب دهنده گرافیکی نیز می گویند. این کارت گرافیک توانایی بهبود گرافیک دو بعدی و سه بعدی را دارد.
GPU
چیست؟
GPU
یک برد مدار چاپی است که یک پردازنده و یک رم را در خود جای داده است. قابلیت های گرافیکی کامپیوتر را افزایش می دهد. همچنین دارای تراشه بایوس برای ذخیره تنظیمات کارت و انجام عیب یابی در هنگام ورودی و خروجی در هنگام راه اندازی است.
GPU
بخش سخت افزاری سیستم است که برای نمایش تصاویر و گرافیک بر روی صفحه نمایشگر استفاده می شود. عمدتا برای نمایش تصاویر با وضوح بهتر استفاده می شود. از آنجایی که GPU یک جزء سخت افزاری کامپیوتر است، بنابراین دارای سیستم خنک کننده و رم مخصوص به خود است. این به این دلیل است که GPU نسبتاً گرانتر از کارت گرافیک است.

تفاوت بین کارت گرافیک و کارت گرافیک
در زیر برخی از تفاوت های مهم بین کارت گرافیک و کارت ویدیو آمده است

کلید

GPU

کارت گرافیک

مفهوم

 کیفیت تصاویر، فیلم ها را کنترل می کند و تجربه بازی را بهبود می بخشد.

 رنگ های نمایش داده شده، وضوح، سرعت رندر تصاویر و غیره را کنترل می کند.

کارایی

سرعت کارت گرافیک مجتمع در مقایسه با کارت گرافیک اختصاصی پایین تر است زیرا GPU دارای رم مخصوص به خود برای عملکرد برتر است.

سرعت GPU در مقایسه با کارت گرافیک بسیار سریعتر است.

هزینه

کارت گرافیک مجتمع ارزان‌تر، فشرده‌تر و انرژی کمتری نیاز دارد.

GPU در مقایسه با کارت گرافیک گران تر است.

حضور

GPU اختیاری است و ممکن است در نصب پیش فرض یک سیستم رایانه شخصی وجود نداشته باشد.

کارت گرافیک بخشی اجباری از سیستم رایانه شخصی است.

بهبود

GPU کیفیت تصویر را بهبود می بخشد، از وضوح بالا و جلوه های سه بعدی پشتیبانی می کند.

کارت ویدئو تنظیمات صفحه نمایش سیستم کامپیوتر را کنترل می کند.

استفاده

GPU در درجه اول برای کنسول های بازی استفاده می شود.

کارت گرافیک برای ویرایش ویدئو، پروژه های چند رسانه ای استفاده می شود.

نتیجه
مهمترین تفاوت بین این دو این است که یک GPU کیفیت تصاویر، فیلم ها را کنترل می کند و تجربه بازی را افزایش می دهد. در حالی که کارت گرافیک رنگ های نمایش داده شده، وضوح، سرعت رندر تصاویر و غیره را کنترل می کند.


منبع:

https://www.tutorialspoint.com/difference-between-graphics-card-and-video-card#